Partnerzy serwisu:
Biznes

Co dalej z Cargotaborem? PKP LHS wyrażają zainteresowanie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
11-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Co dalej z Cargotaborem? PKP LHS wyrażają zainteresowanie
fot. Martyn Janduła
Cargotabor, spółka z Grupy PKP Cargo wykonująca na jej zlecenie remonty lokomotyw i wagonów, ma zostać przekazana PKP LHS w formie sprzedaży lub dzierżawy. Takie przekształcenie pozwoli na zachowanie ponad tysiąca miejsc pracy – deklarują spółki z Grupy PKP.

List intencyjny podpisali przedstawiciele PKP SA, PKP Cargo SA w restrukturyzacji, PKP Cargotabor sp. z. o. o. w restrukturyzacji oraz PKP LHS. Wszystkie spółki mają razem „wypracować nową formułę funkcjonowania” Cargotaboru. Zakładany kierunek to włączenie jej do struktur PKP LHS. Możliwe rozwiązania szczegółowe to sprzedaż, dzierżawa wydzielonej części przedsiębiorstwa lub dzierżawa całej spółki.

Synergia z LHS? Czas na konkrety – do lipca

W myśl podpisanego dokumentu umowa dotycząca nowej formuły działania PKP Cargotabor powinna zostać zawarta do 1 lipca przyszłego roku. Powstały z przekształcenia spółki podmiot ma mieć siedzibę w Tarnowie.

Według PKP SA potencjał holdingu doskonale nadaje się do tego, by wykorzystać go do ratowania Cargotaboru. – To przede wszystkim szansa na zachowanie ponad 1000 miejsc pracy, wykorzystanie dużych kompetencji pracowników związanych z naprawą i utrzymaniem taboru kolejowego oraz zasobów technicznych baz serwisowych zlokalizowanych w wielu regionach kraju – mówi prezes zarządu PKP SA i Grupy PKP Alan Beroud.

– Podpisany dzisiaj list intencyjny daje szansę PKP Cargotabor na wyjście z trudnej sytuacji. Połączenie potencjału spółki z możliwościami, jakie posiada LHS, może przyczynić się do wzmocnienia pozycji rynkowej obydwu podmiotów. Takie rozwiązanie będzie korzystne także dla wierzycieli PKP Cargotabor, którzy uzyskają szybszą możliwość odzyskania swoich wierzytelności. Dla LHS, należącej do Grupy PKP, to możliwość poszerzenia działalności o usługi świadczone dotychczas przez PKP Cargotabor – zaznacza pełniący obowiązki członka zarządu ds. restrukturyzacji i członka zarządu ds. handlowych PKP Cargo Paweł Miłek.

Rynek wart półtora miliarda. Jaką część zdobędzie Cargotabor?

Prezes zarządu PKP LHS Łukasz Górecki zwraca uwagę, że wartość rynku usług remontowych taboru kolejowego wynosi dziś ok. 1,5 mld zł. – Spółka po przeprowadzeniu restrukturyzacji i wprowadzeniu rynkowych metod zarządzania ma perspektywę odzyskania pozycji na rynku. Szczegóły transakcji zostaną określone po analizach, które strony rozpoczynają – zastrzegł.

PKP Cargotabor dysponuje 15 obiektami napraw taboru, zgrupowanymi w czterech zakładach. Placówki działają w Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Toruniu, Tczewie, Olsztynie, Jaworzynie Śląskiej, Kluczborku, Ostrowie Wielkopolskim, Tarnowskich Górach, Dąbrowie Górniczej, Pszczynie, Krakowie, Łodzi, Zduńskiej Woli i Czerwieńsku. Wraz ze spółką-matką, PKP Cargo, firma popadła jednak w poważny kryzys, który w szczytowym momencie doprowadził do odcięcia dopływu prądu do wybranych zakładów. Związki zawodowe informowały też, że zabrakło pieniędzy na pensje dla pracowników.

Spółka stara się ratować sytuację – między innymi – wydzierżawiając własne nieruchomości. We wrześniu halę naprawczą w Gdyni wynajęto PKP Intercity. W październiku informowaliśmy o rozmowach z prywatnym poolem taborowym MW Rail w sprawie olsztyńskiego zaplecza Cargotaboru. Spółka zamierza też rozszerzyć bazę klientów, tak by – w odróżnieniu od poprzednich lat – jedynym ani głównym zleceniodawcą prac remontowych nie były PKP Cargo.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CMK: W planach dworzec Opoczno Południe, koszt ponad 7,5 mln zł

Infrastruktura

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Ilu jest w Polsce kolejowych przewoźników pasażerskich z licencją?

Prawo i polityka

Ilu jest w Polsce kolejowych przewoźników pasażerskich z licencją?

Urząd Transportu Kolejowego 30 listopada 2024

Marcin Butryn na czele PKP Cargotabor

Biznes

Marcin Butryn na czele PKP Cargotabor

Michał Szymajda 20 września 2024

Zobacz również:

CMK: W planach dworzec Opoczno Południe, koszt ponad 7,5 mln zł

Infrastruktura

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Ilu jest w Polsce kolejowych przewoźników pasażerskich z licencją?

Prawo i polityka

Ilu jest w Polsce kolejowych przewoźników pasażerskich z licencją?

Urząd Transportu Kolejowego 30 listopada 2024

Marcin Butryn na czele PKP Cargotabor

Biznes

Marcin Butryn na czele PKP Cargotabor

Michał Szymajda 20 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5